Livet om Mela

Mela är mitt namn och jag är 21 år fyllda, musiken, träningen och sången är mitt liv. Älskar otroligt mycket i mitt liv och mat är underbart haha Här får du läsa om min vardag, min träning, musik och hur det är att leva till 200%! Let's go

Frågor och svar om ätstörningar

Publicerad 2014-09-04 09:51:00 i Träning, vardag och mat,

Nu är jag här igen.
Tänkte svara på ett par frågor som jag tidigare hört mina nära och kära ställa tidigare, men som jag aldrig riktigt tidigare svarat ordentligt på.
 
Går det verkligen att bli 100% fri ifrån en ätstörning?
Ja det gör det faktiskt. Det går och är bevisat att sjuka tankar kan bytas ut mot friska.
Till en början är det "skit svårt", men det är fullt möjligt.
 
Jo såhär är det: Alla sjuka tankar man besitter har ett eget "spår i hjärnan". Tänk dig att hjärnan fungerar som en bil som kör per automatik. Efter ett tag den kört samma väg flera gånger så finns den vägen pgrogrammerad in i gps;en , precis såsom hjärnan programmerat in alla dina vanor, dina tankar och beteenden.
 
Byter man ut tankarna så börjar man helt plötsligt bygga nya spår och följa nya vägar som också får plats i hjärnan. Efter ett tag då hjärnan börjat vänja sig vid de nya vägarna och spåren så blir inte alla sjuka tankar särskilt påtagliga längre, det blir alltså lättare att leva, du känner inte lika stort behov av att ha kontroll längre. Du blir mer helt enkelt mer fri.
 
Det tar som sagt ett tag och krävs en hel del motivation till att våga göra en sådan stor förändring i sitt liv.
Man kan säga att det är tuff och hård träning som ligger en framför när man väl bestämt sig att börja leva sitt liv.
Att kliva ut ifrån ett fängelse och börja göra saker som man inte tidigare vågat göra är inte alltid det lättaste. Men har man viljan, är man stark psyskiskt så kan man klara i princip vad som helst. Hjärnan och våra kroppar är en del av naturen och naturen är det starkaste som finns på denna jord.
 
Har du väl kommit till steget att motivationen finns där så handlar allt om att utmana sig själv mentalt , väldigt extremt till en början. Anledningen till att man måste göra stora steg är för att kunna komma någon vart överhuvudtaget. Tar man bara små steg fram finns det risk att man tar för många steg bak när någon svår händelse eller annat psykiskt påfrestande tar vid. Man måste höja ribban och göra det för svårt för en själv. Varför? Jo för att när du sen sänker kraven så märker du att saker och ting är mycket lättare än förut. 
 
-Så är det med all sorts träning, både mentalt och rent fysiskt. Ju tyngre och desto mer du utmanar dig själv desto mer resultat får du i slutändan. 
 
Så till svaret: Ja det går faktiskt att bli till 100% fri. 
Till en början är det svårt att tro att det är möjligt eftersom att man har svårt att se ljus i mörker då man behöver återhämta kroppen och tillförse den med rätt sorts näring och vila ut den så att hjärnan kan fungera ihop med kroppen. När man är som sjukast är det så jävla svårt att se att det går att bli fri.
 
Man måste finna en balans i början. Balans när det gäller näring och vila. Hur ska man kunna utmana sig själv utan att kunna använda sin hjärnkapacitet till det fullersta?
 
 
 
Går det att kombinera en helt hälsosam livsstil med en tidigare ätstörninsbakgrund?
Jaaaaa!
Är man ärligt mot sig själv då går allt ;)
Det är så sjukt viktigt att kunna erkänna för sig själv att man är helt fri innan man väljer att gå till en livsstil med träning och att endast äta rent och nyttigt. Varför det?
Jo för att man bör få lite kött på benen innan i och med att man måste våga utmana sig själv där det ingår att kunna äta allt, pröva allt utan att kompensera för det(ja ni förstår vad jag menar). Kan man äta allt utan att få sjuka tankar så tycker jag det nu är upp till var och en vad man gör med sitt liv och inte.
 
 
Vad är allra svårast när det gäller att bli fri?
Det allra svåraste är att börja släppa kontrollen. Och därmed är det svårt att erkänna för sig själv och även för andra att man ens är sjuk. När man väl har erkänt det så måste man börja släppa på kontrollen. Man måste våga exemepelvis äta någonting man tror sig bli fet av (vilket är omöjligt att bli bara sådär) och att välja att utmana sina tankar genom att inte göra någonting åt att man exempelvis ätit skräpmat.
 
Det finns ingen annan utväg ut ur ätstörningen än att gå rätt emot den, möta den FACE TO FACE! Man kommer behöva framkalla ångesten, tänja på sina gränser. Och det gör man genom att göra saker som är i dagsläget svåra såsom många med ätstörningsproblematik tycker ;att exempelvis framkalla ångest genom att äta saker som de anser är förbjudna och sedan möta alla tankar som kommer efter måltiden eller under den. 
 
Hur mår du idag?
Jag mår sååå mycket bättre idag än vad jag någonsin gjort tidigare. Idag väljer jag ett fritt liv fullt av möjligheter och begränsar inte mig själv alls :)
 
Känner du dig helt återhämtad i kroppen efter alla år med svält?
Nej inte helt då min koordinationsförmåga och mitt fokus är rätt så dåligt och har blivit det pga alla år med svält just därför är jag extra noga med att öva upp fokuset och annat.
Mitt problem med mitt blodsocker har oxå kommit ifrån sjukdomstiden men börjar nu avta mer och mer desto bättre jag tar hand om mig själv.
 
Vad var det som gjorde att du valde den fria vägen?
För att jag vill ha en framtid, jag vill leva, jag vill göra saker, jag vill vara lycklig, jag vill sjunga, jag vill sååå mycket.
 
Tror du att du är helt fri nu eller finns det saker som gör att du kan ramla tillbaka?
Jag är nästan helt fri ifrån alla sjuka tankar men det finns fortfarande saker att jobba på såsom att se andra välja samma väg som jag valde utan att bli arg. Mitt aggressiva beteende har också kommit ifrån sjukdomstiden vilket jag också håller att jobba på. Sen så finns det vissa perioder då jag inte är nöjd med mitt utseende men det är så mycket bättre än förut.
 
Är du nöjd med din kropp?
Ja det är jag, men däremot vill jag bygga upp den mer och få mer muskler, bli starkare, uthålligare och därmed må ännu ännu bättre :)
 
 
Man har bara ett liv i denna kropp just därför bör man älska den , ta hand om den  och ge den kärlek!
 
/Mela

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-09-04 16:57:21

Du e faktiskt Mela. Love you. Kämpa och ge inte upp.

Postat av: Jossan

Publicerad 2014-09-11 22:44:55

Åh vad du är grym ju! Kraaaam <3

Svar: Du är :-*
Mela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mela

21 år gammal till hösten och envis som satan. Älskar träning, musik, sång och djur. Är en tjej full av energi och som lever för att utvecklas som människa på alla sätt och vis.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela